needle in the hay

Vi er alle mennesker

Posted in meninger, politikk by ohush on mai 14, 2009

I går var jeg på jobb, og jeg fikk besøk av en utrolig inspirerende kvinne. Hun var fra Afghanistan, gift med en agfhaner. Samtidig som hun stod og snakket med meg (eller til meg for den saks skyld), så gikk det to kvinner med full burka rett utenfor butikken. Jeg fikk vondt inni meg når jeg så alle de stygge blikkene de fikk..

Tilbake til min heltinne. Hun så på de to kvinnene, så sa hun til meg: «Det var meg en gang». Jeg så på henne, visste ikke hva jeg skulle si. Jeg kan liksom ikke snakke personlig med kundene. Hun fortsatte derfor uten annet en fascinerte blikk og et «åh» å «neei» inni mellom som respons fra min side. Jeg ble virkelig satt ut.

Hun fortalte så å si hele livshistorien sin. I hvert fall fra hun kom til Norge for omtrent fem år siden. Hun fortalte alt fra hvordan det var å leve som undertrykket i Afghanistan, hvordan det var å komme til Norge (hun følte seg ikke mottatt i det hele tatt..), hvordan det var å skulle integrere seg osv. Hun snakket også om hvordan hun syns at grupper som taliban setter islam i dårlig lys, og at hun syns hele grunnlaget i religionen blir ødelagt når den blir utnyttet på så brutale måter.

Det som fascinerte meg mest, var når hun snakket om hennes personlige kamp fra undertrykket i Afghanistan til en temmelig beskjeden kvinnerettighetsforkjemper her i Norge. Hun hadde så lyst til å gå bort til de to kvinnene med burka og fortelle det hun sa til meg, men hun visste at de ikke kom til å forstå. De hadde frykt i øynene, frykt og skam som hun sa.

Jeg traff en heltinne i går. Hvorfor hun valgte å fortelle alt til meg vet jeg ikke, men jeg er glad hun gjorde det. For henne er det viktig å bekjempe kvinneundertrykkelser og få frem at islam ikke er en religion slik som den ofte blir fremstilt her i landet. Hun framstod for meg som ingenting annet enn en fantastisk sterk kvinne, med håp og store planer. Hun åpnet øynene mine enda mer, både når det kommer til hva som kan og bør gjøres, at islam er fullstendig misforstått og snudd på hode her i Norge, og vår mottakelse av innvandrere her i vårt fredsfylte lille land.

<

Jeg legger ved en link til Norges Patriotene sitt partiprogram. At de stiller til stortingsvalg i år er for meg uforståelig. Les og få frysninger av deres sammenlignelse av innvandring og en brann som må slukkes.

Vi er alle mennesker, og vi deler en verden. Hvorfor skal det ha så mye å si hvor du er født? Hvorfor skal vi, i følge NP, være redde for at rasen nordmenn skal dø ut? Hvor kommer frykten og fordommene i fra? Har du noe som helst svar eller kommentar, så leser jeg gledelig.

Ann Bergitte.

Legg igjen en kommentar

