needle in the hay

Farfar

Posted in tanker by ohush on oktober 16, 2009

I en bil ved siden av meg satt det søteste ekteparet du kan tenke deg. De var vel rundt 70-80 år kan jeg tenke meg, og så ut som de hadde vært sammen hele livet. Han minnet meg mye om farfar der han satt med ett nesten tannløst smil, slike som kun kler babyer og eldre mennesker (men farfar hadde tenner han). Han hadde en FK-lue på snei, og under luebretten stakk to grå bustete øyenbryn ut. Øynene var fulle av erfaring, visdom, alvor og livsglede. Det var som om det nesten lyste pensjonistbonde av ham.

farfar1
(Jeg var en tjukk, kamerasky baby med et stort fødselsmerke i pannen..)

Jeg smilte der jeg satt, og følte plutselig at det var farfar som satt der i bilen ved siden av, og som etter hvert gikk inn på butikken. Farfar var helten min han, og er det kanskje litt enda, selv om jeg ikke husker ham så godt. Det er tretten år siden han døde nå, tror jeg. Første begravelsen jeg noen sinne var i.

farfar2
Treårsdagen min, tror jeg. Farfar skulle være bamsevakt han.

Jeg savner hvordan han kom inn uten å ringe på, og av og til uten forvarsel. Jeg savner smilet, og alvoret i øynene. Han lo av meg når jeg lesset fanget hans med dukker eller bamser, men han tok de ikke bort før jeg gjorde det. Han lekte teselskap med meg, og fulgte gjerne med når jeg skulle vise noen nye kunster.

farfar3
(Jeg var B L O N D !, og jeg ser faktisk likheter mellom meg og Kine. I sofaen bak sitter tre av onklene mine.)

Av og til føler jeg det var i går jeg sprang om kapp med søskenbarna mine for å hente avisen til farfar, for så å komme inn i den fine gamle stuen hans for å få sjokolade eller drops.

Besteforeldre er så fint. Skulle ønske jeg hadde noen igjen enda.

Legg igjen en kommentar

