needle in the hay

Feminisme

Posted in meninger by ohush on november 1, 2009

960x

Til venstre ser du en reklameplakat fra Ralph Lauren, med et digitalt manipulert bilde av Filippa Hamilton, som ble sparket fordi hun var for tjukk.. Til høyre ser du hvordan hun egentlig ser ut. [kilde]

Les om en lignende sak her.

Norges best betalte mannlige kjendisadvokat tjener 24 mill, den best betalte kvinnelige tjener 2,4 mill. [kilde]

Jeg kunne ha linket til ufattelig mange flere slike artikler og nettsider. Det jeg vil få frem er at vi det å være feminist er ikke kampen om at begge kjønn skal bli like, men kampen om rettferdighet, likestilling, respekt, og anerkjennelse. Det er kampen mot sexisme og idealer, og det er kampen mot fordommer.

Når jeg nevner at jeg er feminist, får jeg ofte kommentarer som «men du bruker jo sminke?» og «nei off, det er jo klart at menn og kvinner er ulike?!» osv. En feminist brenner ikke nødvendigvis BH’er og boikotter sminke. Og ja, menn og kvinner er ulike. Men det at du «uheldigvis» er født jente skal ikke ha noe å si for hva du får i lønn, eller hva du skal like eller ikke. Eller?

Legg igjen en kommentar

