needle in the hay

Det å ha respekt

Posted in meninger, tanker by ohush on mars 19, 2010

Du trenger ikke forstå, bare respektere.

Religion, politikk, legning, følelser osv.

Jeg forstår meg for eksempel ikke på den kristne propagandaen mor sitter å ser på DVD, men jeg respekterer. Mor er kristen, versegod, det skal hun få lov til.

Han mannen på fjernsynsskjermen som hun ser på sier så mye rart, som jeg ikke kan forstå i det hele tatt. Don’t get me wrong, har vært kristen selv, jeg. Men han sier så mye som minner meg om masse dårlig…

Propaganda, det er det jeg ser på det som. Alle som ikke tror på jesus er besatt sier han. Blant annet. Men de skal tilgi alle fordiom. Fordiom de ikke er smarte nok til å se sannheten.

Okey. Jeg respekterer.. respekterer! Litt vanskelig av og til. Men mennesker er forskjellige, og ser på alt på sin egen måte.

En ting som plager meg med religion: det handler aaaaalt for mye om dømming!.. (uten å gå for mye inn på det, ja)

Jeg føler det er et evig forsøk på å bevise at «min» tro er mer rett en «din».

Tro er personlig. Er det ikke?

Jeg kjenner en del – alt for mange egentlig – som sier at islam er den verste religionen. Hvorfor? Jo, fordi de vil utrydde alle som ikke er muslimer.

1: det er ekstremistene som går så langt som til å ville utrydde andre mennesker
2: det finnes ekstremister innen alle religioner

Jeg kjenner mennesker med all slags tro. Og jeg respekterer virkelig at alle har sin egen måte å se ting på, virkelig.

Men med en gang jeg ikke føler at respekt er gjensidig, mister jeg litt jeg også..



Ikke for å være respektløs (hah), men jeg føler at de som kjente meg som kristen før, er de som sliter mest med å respektere at jeg ikke kaller meg en kristen lenger. Jeg er fortsatt den samme personen, og jeg har absolutt ingenting i mot at andre har en annen tro enn meg.

Respekt og forståelse. Det kunne alle trengt litt mer av.

Tagged with: ,

Legg igjen en kommentar

