needle in the hay

Minner

Posted in tanker by ohush on mars 22, 2010

Vi delte sandkassen i tre like store deler og bygde hus. Masse hus. Byer. Dagen etterpå, når vi skulle tilbake til byen var halvparten ødelagt. Vi ble sinte, men vi fant fort ut at det var mye kjekkere å bygge og lage enn å faktisk leke med byen.

Vi hoppa fra klatrestativet. Jeg husker første gangen jeg hoppa fra heeelt øverst og fant ut at det ikke var langt ned i det hele tatt.

Vi hadde hoppekonkurranser fra huskene. Jeg var aldri best, men aldri bakerst heller, for det brukte vi småsøsken til. Småsøsken tapte alltid, og de fikk ikke bestemme.

Vi lagte mikrofoner og hadde show.

Vi hadde ta land. Jeg var alltid Brasil, siden bror min var der da, og jeg visste det var et stort land. Vi tegnet bane med kritt og spilte kanonball i gata. Marko Polo, rødt lys, kongen befaler, vi kommer fra osv.

Vi lagte egne regler i alle lekene vi hadde. Fantasien tok aldri slutt. Noen leker fant vi på helt selv også. Som den med geitekillinger og rever som vi hadde rund hus nr. 4. Lekehytten var der revene bodde. Eller den skoleken vi hadde i hagen i nr. 8. den leken som hele klassen og flere plutselig var med på. Eller vi hadde gi et lite vink og boksen av i gata og hagen vår.

Vi klatra i bjørketrærne som jeg alltid har vært allergisk mot.

Vi fikk skrubbsår, gråt litt, fikk plaster med Ole Brumm og Mowgli på, og alt var bra.

Vi lagte hytte under grantrærne i parken om vinteren, og gikk på skiturer med termos med kakao, kjeks og rosiner i sekken.

Vi fikk 30 kr hver lørdag, til å kjøpe lørdagsgodt for. Og vi syns det var kjempemye.

Vi hadde pikniker med dukkene på lekeplasser i nabogatene. Jeg var den eneste som ikke hadde Baby Born, og jeg var kjempesjalu, derfor sa jeg at Baby Born var teit. Vi hadde piknik i garasjen når det regnet. Med dukkene Lise, Lisa og Grethe. (Grethe sine dukker het alltid Grethe eller Thomas, for hun syns det var de fineste navnene i verden). Eller vi holdt til på terrassen i nr. 5.

Vi lekte pirater og gikk på skattejakt i hagen.

Vi kasta baller opp på taket med vilje, og prøvde å få de til å feste seg i feierstigen slik at pappa Frode løfta oss opp på taket for å hente de ned.

Vi krangla.

Vi var bestevenner.

Vi var bardomsvenner.

Og av og til kjenner jeg at jeg savner denne tiden. Leksene på skolen var å tegne border i bordeboka, eller tegne en tegning. Sommerferiene varte evig, og vi var ute hele dagene. Denne listen kunne jeg ha forsatt med i mange timer, for jeg har så mange fine minner fra barndommen. Spesielt minner med Ida og Grethe, som var mine beste venner fra vi var ett år til vi var omtrent 10. Vi hadde andre venner også, men vi hang liksom sammen, vi tre. : )

Tagged with: , ,

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. kari said, on mars 22, 2010 at 8:46 pm

    herlige bilder <3


Legg igjen en kommentar

