needle in the hay

i drømmeland

Posted in tanker by ohush on februar 12, 2012

et tårn av to tomme mummikopper og et tefat med to våte teposer står ved siden av meg. det gjør også en haug med pensumbøker, og rotete notater.

i natt drømte jeg en drøm jeg pleide å drømme ofte før. jeg husker til og med at jeg drømte den da jeg fortsatt lå på rommet med lilla vegger og barbiehus. den forandrer seg litt for hver gang, men går ut på mye av det samme. vi skal seile med store skip til en plass jeg aldri får med meg hvor er, men det er alltid en helt utrolig plass. og skipene er store, gamle seilskip. med hvite, slitte seil, og fine, fine ornament.

i natt var jeg plutselig i en liten, rotete globusbutikk (drømmebutikken!). butikkeieren sa hun måtte stenge snart, men jeg fikk med meg to fine globuser for 20 mynter. jeg kan enda se de for meg. den ene var stor og mørkebrun, med lyse snirklete bokstaver på, og et slitt gullstativ under. den andre var mindre og lysere, og de sorte bokstavene var så fint avflasset flere plasser. begge med kjente kontinenter og landegrenser.

jeg drømmer aldri om selve seilingen (der tror jeg vannskrekken sier stopp til underbevisstheten), bare om stedet vi er før vi seiler, og der vi ankommer.


plutselig stod jeg ved en svær foss på et massivt fjell. jeg var alene, men alle de andre (som forsåvidt alltid er en fin blanding av alle jeg kjenner eller noen gang har møtt) var ikke så langt unna. så var jeg i en landsby, hvor de røykte sigarer og danset i gatene.

når jeg våkner lurer jeg alltid på hvor kreativiteten gjemmer seg når jeg ikke sover.

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. regndrope said, on februar 12, 2012 at 3:45 pm

    Kanskje draumen har lært underbevisstheita di vegen til den globusbutikken no? :)

  2. Roksana said, on februar 14, 2012 at 4:39 pm

    Hørtes ud som ein kjekke drøm – drømming e kjekt! Udenom mareritt då…som eg får litt for mangen av!

  3. ohush said, on februar 14, 2012 at 5:28 pm

    ja off, du har ekle mareritt! eg har som regel bare rare og forvirrande drømmer. seilskipdrømmane e ganske fine!


Legg igjen en kommentar

